21 marraskuuta, 2017

Lukematta jääneet klassikot

Nappasin idean tähän postaukseen Kirjojen pyörteissä- blogista. Itsellänikin näitä kirjoja, joita en syystä taikka toisesta oo lukenut, on monia. Kyllä sitä lukutoukkana joskus tuntee jopa syyllisyyttä siitä, ettei oo lukenu klassikoita tai muuten tosi suosittuja kirjoja.

Tässäpä siis mun kymmenen kohdan lista klassikoista, joita en oo lukenu, enkä vaan saa luettua, vaikka osa kiinnostaakin.



1. Mika Waltari: Sinuhe Egyptiläinen

Sinuhe on siinä rajalla, että kiinnostaako. 


2. Leo Tolstoi: Anna Karenina

Tää kiinnostais mua. En oo vaan saanu tartuttua.


3. Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo

Mulla on ennakkoluuloja Austenia kohtaan, myönnän.


4. Margaret Mitchell: Tuulen viemää

Kuuluisa rakkaustarina. Ei oo kiinnostanu tarpeeksi, että alkaisin lukea.


5.Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla

Pohjantähden alla kolminen osineen tuntuu pelottavilta tiiliskiviltä.




6. Charlotte Bronte: Kotiopettajattaren romaani ja Emily Bronte: Humiseva harju

Näistä kahdesta kirjasta taitaa olla elokuvatkin. En oo kattonu ees elokuvia.


7. Timo K. Mukka: Maa on syntinen laulu

Oon kuullu kehuja tästä niin kauniina ja hyvänä kirjana. Pitäis ehkä tutkia tarkemmin.


8. Sofi Oksanen: Puhdistus

Tää ei vaan nappaa, kuten ei Oksasen muutkaan kirjat.


9. Elias Lönnrot: Kalevala

Jotenkin Kalevalan runomitta ei yhtään innosta tarttumaan tähän. Koirien Kalevala taitais olla se mun jutut.


10. William Golding: Kärpästen herra

Muistan, että lukiossa luokkakaveri teki tästä kirjasta esitelmän ja silloin heräs kiinnostus tähän kirjaan. Silti en oo vieläkään lukenut.



Löysin myös 100 kirjan listauksen klassikoista, jotka pitäisi lukea jokaisen. Paljon on kyllä lukeamatta klassikkoja! Jostain syystä ne ei vaan kiinnosta. Ehkä se on se, että ku ne pitäis/kuuluis lukea koska yleissivistys.

 Sama epäkiinnostavuus on myös erilaisia palkittuja kirjoja kohtaan. Ennakkoluuloinen oon. Ei ne palkitut ja suositut kirjat voi olla hyviä, koska niistä tykätään. Kummallinen ajatusmalli mulla tässä asiassa.

Mitä teillä on lukematta?

2 kommenttia:

  1. Humiseva harju on miun mielestä ihan yliarvostettu kirja. Luin sen parisen vuotta sitten ja petyin kyllä roimasti.

    Kärpästen herran suosittelen kyllä lukemaan, ihan huikea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On vähä ennakkoluuloja näitä klassikoita kohtaan mulla. :D Tuntuu, ettei uskalla ees rueta lukemaan.

      Poista