22 kesäkuuta, 2023

Suvi Ahola (toim.) & Satu Koskimies (toim.): Joka tytön runokirja

Tänä vuonna mulla on selvästi runojen vuosi. On päällä sellainen himo lukea runoja. Ihan niin, että koko minä, ruumis ja mieli, kaipaa runojen äärelle.




Tässä antologiassa käydään runojen kautta läpi naisen elämää. Syntymästä kuolemaan, koko elämänkaari kaikkine vaiheineen lapsuudesta alkaen. Ne vaiheet oli jaoteltu erilaisiin osioihin.

Löysin itselleni useamman uuden runoilijan:
Helena Anhava
Anna-Leena Härkönen
Aulikki Oksanen
L. Onerva

En ole tainnut keltään lukea runoja kuin ehkä jonkun satunnaisen. En ollut edes tiennyt, että Härkönen kirjoittaa myös runoja. No, haluan nyt tutustua tarkemmin jokaisen tuotantoon ainakin runojen osalta. 


"Olet kutsuttu juhliin,
teetät puvun,
kasvot,
hiukset,
kynnet:
panssari on valmis.

Ilta onnistui yli odotusten:
et tavannut ketään,
kukaan ei tavannut sinua.

Helena Anhava"


Härköseltä kolahti runo Oot kaikki mulle. Olin vaan, että wau! Lisää tällaista.

Oksaselta tutuin runo oli mulle Sinua, sinua rakastan. Lapsena jo luin sen ja se jäi mieleeni vahvasti, koska siinä oli ja on jotain samaistuttavaa. Tästähän on tehty myös laulu ja sen melodia on upea.


"HUOKAUS

Ei ollut kodin onni mua varten
eikä kotilieden lempeet valot;
mulle annettihin maailmanranna
tumma tie ja tuskain tulipalot.

Oi sallimus, on surun lahja raskas
ja päättymätön, pitkä päivätyöni!
Niin sairas, autio on sydämeni,
niin peljättävän yksinäinen yöni!

L.Onerva"


Tää oli kyllä hyvä antologia. Tän vois lukea toistekin!

4 kommenttia:

  1. Tuttuja runoilijoita, joita voisi kyllä lukea.

    VastaaPoista
  2. Onpas kiinnostava kirja! Varmasti löytyisi itsellenikin uusia tekijöitä.

    VastaaPoista