19 lokakuuta, 2018

Lukuopas- palvelu

Täällä Oulussa on kirjastossa lukuopas- palvelu. (linkki vie suoraan lomakkeeseen) En tiedä, miten muualla on, mutta oletan, että tämä on muissakin kirjastoissa oleva palvelu. Joka tapauksessa, halusin tehdä tästä palvelusta ihan oman postauksensa, koska itse olen saanut siitä niin hyviä kokemuksia!

Olen käyttänyt palvelua kolme kertaa. Kahdella ensimmäisellä kerralla halusin kirjalistan sähköpostiini ja kolmannella kerralla nyt pari viikkoa sitten tapasin kirjastonhoitajan eli lukuoppaan. Yksinkertaisesti homma toimii näin: täytät lomakkeeseen millaisia kirjoja haluaisit lukea esimerkkeineen (minulla oli tälläkin kertaa dekkarit, mutta muista maista kuin Suomi, Ruotsi, Iso-Britannia ja USA ja esimerkkinä tykkään Arnaldur Indridasonista ja Peter Jameista sekä halusin kirjoja/kirjailijoita Aasian, Afrikan ja Etelä-Amerikan maista) ja millaisia ne eivät saisi olla (en halua lukea yksityiskohtaisia kuvauksia väkivallasta) ja jos on muita toiveita niin lisäät nekin omaan kohtaansa (halusin myös muutakin kaunokirjallisuutta Aasian, Afrikan ja Etelä-Amerikan maista). Sitten valitset, että haluatko kirjalistan sähköpostiisi vai tavata paikan päällä lukuoppaan. Minua lukuopas lähestyi tapaamisen suhteen sähköpostitse ja sen kautta sovimme tapaamisajan pääkirjastolle. Aiemmin olen saanut sähköpostiin kirjalistan kahden viikon sisään ja nyt sain lukuoppaan tapaamisajan ihan parin päivän päähän, mikä oli kyllä todella mukavaa.


Kuvassa minulle ehdotetut kirjat, paitsi päällimmäinen, jonka bongasin muualta. Yhden olen jo lukenut näistä.

Menin sitten sovittuna aikana pääkirjastolle ja otin yhteyden tietopalvelujen pisteeseen. Lukuopas sitten otti minut vastaan ja melkoisen kirjakärryn ja kirjalistan kanssa menimme rauhalliseen paikkaan käymään läpi hänen ehdottamiaan kirjojaan. Lainasin melkein kaikki ehdotetut kirjat ja sain sen kirjalistankin mukaani. Tapaaminen kesti noin puoli tuntia. Minulle jäi tapaamisesta tosi innostunut olo. Olin ihan riemuissani, kun sain niin paljon kirja- ja kirjailijaehdotuksia. Välillä kun tuntuu siltä, että sitä vain lukee niitä tietynlaisia kirjoja ja oikein kaipaa oman maailmansa avartamista. Lisäksi oli mahtavaa, että lukuopas laittoi vielä perääni sähköpostia, kun hän oli muistanut vielä muutaman ehdotuksen lisää.

Minulla on siis näin hyviä kokemuksia lukuoppaasta. Varsinkin kun nyt tajusin laittaa paljon tarkemmin toiveeni kirjojen suhteen. Mites te? Oletteko koskaan käyttäneet lukuopas- palvelua? Millaisia kokemuksia teillä on? Itse aion seuraavaksi pyytää fantasiakirjallisuutta. Tuolla kirjastossa on kuulemma lukuopas/oppaita, jotka ovat perehtyneet pelkkään fantasiakirjallisuuteen. Aivan mahtavaa tuokin!

2 kommenttia:

  1. Tuo lukuopas-palvelu kuulostaa hyvältä ja siitä on varmasti hyötyä monelle! Täällä ei vastaavaa ole, mutta en oikein tiedä olisiko minulla tarvettakaan sellaiselle. Tykkään etsiä ja tonkia itse kirjoja ja siten tehdä löytöjä. Jollekin kiireisemmälle palvelu on varmasti oivallinen.

    Lähes nuo kaikki kirjat ovat minulle ainakin nimeltä tuttuja. Muutaman olen lukenutkin mm. Kuoleman päivänkoitteessa (pidin tosi paljon), Korealaisen kuurupiilon (ihastuttavan erikoinen kirja, jolle on jatko-osiakin – olen pari lukenut), Jeninin aamut (luin niin kauan sitten, etten kirjasta paljon muista), Värittömän miehen vaellusvuodet (pidin paljon) ja Puolikkaan keltaista aurinkoa (toooosi hyvä!).

    Muista kirjoista erityisesti Janitsaaripuu kiinnostaa minua. Minulla on se itselläni enkunkielisenä, mutta en ole vielä(kään) saanut aikaiseksi sitä ottaa lukuun. Aina joku kiilaa edelle. Jäänkin odottelemaan sinun mielipidettäsi siitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota palvelua voi varmaan käyttää, vaikka ei oiskaan just sen kirjaston asiakas? Ainakin oletan niin. Ottaa vaan tyynesti kirjalistan sähköpostiin. :D

      Voi mennä tovi, että saan luettua noita kirjoja. Mulla on semmoset 50 kirjaa parhaillaan lainassa kirjastosta. Kääk! :D

      Poista