21 heinäkuuta, 2022

Angela Carter (toim.): Pahoja tyttöjä ja villejä naisia

Huh! Tän novellikokoelman lukemiseen meni usiampi kuukausi ja häpeäkseni täytyy myöntää, ettei oo jääny oikein mitään mieleen koko kokoelmasta. GoodReadsissa oon antanu tälle neljä tähteä eli oon tykänny tästä aika paljonkin.  




Teoksen novellit:

Elizabeth Jolley (Iso-Britannia/Australia): Viimeinen sato
Leonora Carrington (Iso-Britannia/Meksiko): Debytantti
Rocky Gámez (Yhdysvallat): Glorian tarinoita
Bessie Head (Etelä-Afrikka): Life - Elämä
Jane Bowles (Yhdysvallat): Guatemalalainen idylli
Katherine Mansfield (Uusi-Seelanti): Nuori tyttö
Colette (Ranska): Sateinen kuu
George Egerton (Australia/Iso-Britannia): Naimakauppa
Frances Towers (Intia/Iso-Britannia): Violet
Ama Ata Aidoo (Ghana): Luumuja
Grace Paley (Yhdysvallat): Nainen - vanha ja nuori
Andrée Chedid (Egypti/Ranska): Ikuinen piina
Angela Carter (Iso-Britannia): Purppura, häpeämätön itämainen venus
Djuna Barnes (Yhdysvallat): Maa
Vernon Lee (Ranska/Iso-Britannia/Italia): Herra ja rouva Oke
Jamaica Kincaid (Antigua ja Barbuda/Yhdysvallat): Tyttö
Luo Shu (Kiina): Liu


Näistä mulle jäi mieleen Carringtonin Debytantti ja Carterin Purppura. En tajua miten nää kaikki on pyyhkiytyny niin tehokkaasti mun mielestä! Tai no, oletettavasti johtuu tästä mun unettomuudesta. 😅


Suomennos: 
Tampereen yliopiston kääntäjäkoulutuslaitoksen käännösryhmä:
Hilppa Lappalainen
Kaisa Koskinen
Laura Järvinen
Kirsi Kankaansivu
Pia von Essen
Maarit Ritvanen
Sirpa Suhonen
Ritva Kaukonen
Sirkka-Liisa Leinonen
Erja Yli-Knuutila
Riitta Oittinen
Marjo Kuusto


Semmonen kiva oli tää novellikokoelma! Mun ehkä pitää lukea tää joskus uudelleen, että jos sitten jäis jotain mieleenkin tästä. 😂

2 kommenttia:

  1. Minulla kävi ekalla lukumaratonillani joskus vuosia sitten niin, että lukemieni kirjojen sisällöt pyyhkiytyivät hetken päästä kokonaan pois. Vaikka olen blogannut niistä, niin ei silti mitään muistikuvia. :D Siksi en usein maratoonaa, kun tahtoo sitten nukuttaa kovasti jossain vaiheessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mää yleensä jotain muistan kirjoista, mutta välillä käy tälleenkin. :D

      Poista