23 heinäkuuta, 2023

#naistenviikko: Katarina Meskanen & Heidi Strengell: Rakas keho

Jatketaan naistenviikkoa taas aiheella, joka on kohdistettu erityisesti naisiin!




Naisten kehoihin kohdistuu ihan valtavia paineita, joka suunnasta. Tämä kirja auttaa niiden paineiden kanssa. Ainakin ittelläni ymmärrys lisääntyi.




Niitä pätkiä, mitä kirjotin muistiin:

"Seksuaalisuudessa mieli ja keho ovat yhtä: seksuaalisuuden ydin on kehon ja mielen välisessä yhteydessä, kehomielessä. Keho lähtee mukaan, jos mieli on läsnä, ja vastaavasti jos keho ei ole mukana seksuaalisessa tilanteessa, ei mielikään pysty syttymään. Siinä missä mieli virittää mielenkiinnon ja halun päästä toisen lähelle, keho mahdollistaa tämän konkreettisesti. Seksuaalisuus on mielen ja kehon yhteistyötä, joka tuottaa mielihyvää ja nautintoa sekä keholle että mielelle." 
Traumojeni takia tätä on ollu hankalaa ymmärtää.


"WHO:n määritelmän mukaisesti "mielenterveys on hyvinvoinnin tila". Mielenterveys koostuu psykologisesta, sosiaalisesta, emotionaalisesta ja fyysisestä hyvinvoinnista. Psykologinen hyvinvointi sisältää muun muassa itsensä hyväksymisen, henkilökohtaisen kasvun, merkityksellisyyden kokemuksen, itsenäisyyden ja myönteisen suhteen itseen. Sosiaalinen hyvinvointi sitä vastoin koostuu hyväksytyksi tulemisesta, omasta osallisuudesta ja joukkoon kuulumisen kokemukseta. Emotionaalinen hyvinvointi viittaa tunne-elämän tasapainoon, positiivisiin tunteisiin ja tyytyväisyyteen elämään. Tutkimuksissa saadaan yhä enemmän tietoa siitä, miten olennainen rooli ihmisen fyysisellä hyvinvoinnilla on mielen hyvinvoinnissa ja mielenterveydessä. Siksi mielenterveyteen kuuluu olennaisesti myös fyysinen ulottuvuus: liikkuminen, fyysinen hyvinvointi, terveyttä edistävät teot, uni, lepo, kehollisuus ja suhde omaan kehoon."
Me ihmiset ollaan aikamoinen sekamelska ja kokonaisuus!


"Tosiasiassa suhde omaan kehoon on opittu tapa ajatella omasta kehosta. Se koostuu ajatuksista, tunteista ja asenteista - ei kehostasi. Kehonkuvasi on tallennettu aivosoluihin, joten se on aivotoimintaa, ei kehossasi oleva ominaisuus."
Tää oli kova juttu ymmärtää! Että ei se johdu kehosta vaan ajatuksista ja niistä viesteistä, mitä ollaan saatu ympäristöstä. Niinku määki oon saanu lapsesta asti kuulla mun painosta ja siksi oon pitäny itteeni aina lihavana, vaikka lihava musta on tullu vasta 30-vuotiaana.


" Kun uskomme kehomme olevan se, joka meissä aiheuttaa näitä epämukavia tuntemuksia, haluamme luonnollisestikin välttää sitä. Jos näemme kehomme kaiken pahan alkuna, teemme kaikkemme suojautuaksemme tyytymättömyyden aiheuttamilta uhkilta: korostuneelta itsetietoisuudelta, epävarmuudelta, syyllisyydeltä, häpeältä, itseinholta. Samalla kuitenkin välttelemme myös itseämme. Piilotellessamme kehoamme piilottelemme itseämme - ja ennen kaikkea piilottelemme itseltämme."
Tää on se, mitä mulle on tapahtunu kaiken väkivallan seurauksena. Nyt kun sen tietää, niin voi rueta muuttamaan asiaa. Psykofyysinen fysioterapia on siihen hyvä apu mulla.


"Rentoutuminen kannattaa

Rentoutumisen fyysiset vaikutukset
- sydämen syke hidastuu ja tasoittuu
- hengitys hidastuu ja helpottuu, hengästyneisyyden tunne vähenee
- verenpaine laskee
- ääreisverenkierto paranee ja verisuonet laajenevat
- lihasjännitys vähenee ja lämmöntunne lihaksissa lisääntyy
- aivot lepäävät ja elpyvät ja koko keho palautuu
- unen lattu paranee ja uni pitenee ja syvenee
- aineenvaihdunta palautuu ja ruoansulatus paranee
- päänsäryt, pistelyt ja puutumiset vähenevät
- kehollinen levottomuus helpottuu

Rentoutumisen psykologiset vaikutukset
- hermostuneisuus ja levottomuus helpottuvat
- keskittymiskyky paranee
- jännittäminen vähenee
- nukahtamis- ja univaikeudet helpottuvat
- ärtyneisyys vähenee
- pelot helpottavat
- huolestuneisuus vähenee
- hallinnan tunne paranee"
Saa nähä kuin kauan menee, että saan kehon rentoutumaan. Saan sen hetkeksi, mutta heti ku lopetan rentouden ylläpidon ni keho singahtaa takas jännittyneeksi.


Muutamia tehtäviä kirjasta:

"Kirjoita kehoosi liittyviä ajatuksia. Jatka seuraavia lauseita kehoosi liittyvillä ajatuksilla:
KEHONI ON...
ARVOSTAN KEHONI...
KEHOSSANI PARASTA ON...
RAKKAIN OMINAISUUS KEHOSSANI ON...
HALUAISIN OPPIA HYVÄKSYMÄÄN...
HYVÄKSYN...
OLEN YLPEÄ...
PIDÄN...
OLEN TYYTYVÄINEN...
KEHONI PYSTYY...
KEHOSTANI TEKEE AINUTLAATUISEN...
KEHONI TÄRKEIN TEHTÄVÄ ON...
KEHONI ON MINULLE RAKAS, KOSKA..."

"Harjoittele kehosi arvostamista. Jatka seuraavia lauseita:
PIDÄN ITSESSÄNI ENITEN...
MINUSSA ON PARASTA...
ARVOSTAN ITSESSÄNI...
MUUT PITÄVÄT MINUSSA...
OLEN HYVÄ...
MINÄ OLEN ARVOKAS, KOSKA...
OSAAN...
OLEN TAITAVA...
OLEN IHANA...
PARHAITA OMINAISUUKSIANI OVAT...
OLEN YLPEÄ SIITÄ, ETTÄ...
RAKASTAN ITSESSÄNI..."

Näissä oli kyllä osassa miettiminen ja osa tuli helposti!


Nää mun muistiinpanot oli aika sekalainen seurakunta. Kirjotin ylös myös monia tehtäviä, joita kirjassa oli, mutta en jaksanu kaikkia tähän kirjata. 

Tää kirja pisti kyllä miettimään! Mun suhde kehooni on ollu aina vaikea ja etäinen, traumoistani johtuen. Kovan työn seurauksena suhde on parantunu pikkuhiljaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja eritoten, koska oon "naisen" ruumiissa elävä ni sen takia myös joutuu ottaan vastaan erilaisia paineita ulkonäköön liittyen. En ollu ymmärtäny sitäkään, koska se on ollu niin arkista. Lapsena alkanu painon kommentointi ja se stressi mitä siitä on seurannu, ku aina on epäkelpo kehon suhteen. Ja se etäännytti vaan lisää kehosta. Lopulta keho on ollu mulle pelkkä kulkuväline. Samaan tapaan ku mun auto oli mulle, ku sellasen vielä omistin. Nyt aikusena sitte kiva korjata näitä asioita. Sentäs haluan tehdä sen.

Kirja vahvisti mun ajatusta siitä, että kerran täällä vaan eletään ja kehoa kannattaa arvostaa. Kaikkiin asioihin ei voi vaikuttaa, mutta omiin asenteisiin ainakin voi. Siksi jatkan valitsemallani linjalla, että en kommentoi kenenkään kehoa, ellei mua erikseen pyydetä niin tekemään. Sillonkin mietin, että mitä sanon. Aina voi kehua kampausta tai vaatteita, koruja, meikkiä. Niihin voi jokainen itse vaikuttaa. Kehon koko yms taas on sellaisia, mihin ei aina voi vaikuttaa mitenkään. Siksi en kommentoi niitä. En myöskään puhu itse itselleni rumasti kehostani. Omat ajatukset vaikuttaa myös negatiivisesti, jos pään sisällä aina soi paska. Ei tarvi positiivisesti välttämättä puhua ittestään ittelle, mutta jos edes neutraalisti.

Hyvä kirja tämä! Suosittelen lukemaan ja tekemään kirjan tehtäviä!

2 kommenttia:

  1. Hyviä pointteja tässä kirjassa! Mulla on aika samanlainen kokemus kuin sulla: pidin itseäni ympäristön palautteesta johtuen koko nuoruuden ja nuoren aikuisikäni lihavana, kunnes eräs lääkäri(!) sanoi minulle, etten ole lihava. Myöhemmin lihoin oikein kunnolla ja tajusin, miten suhteellisen hoikka olin aiemmin ollut, ja tämän tajuaminen auttoi keskittymään muihin, kiinnostavampiin asioihin.

    Minua on auttanut kehoni hyväksymisessä paljon se, kun tiedostin mihin kaikkeen se pystyy, ja nykyään pidän sitä aika ihanana (en välttämättä kauniina tai täydellisenä, mutta rakkaana, koska se mahdollistaa minulle paljon hyviä kokemuksia ja on osa itseäni). Unen laatua tämä kehon hyväksyminen ei ole parantanut :-), mutta muuten kehon hyväksyminen on tehnyt elämästä parempaa ja auttanut mua hyväksymään myös muita puolia itsessäni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuulla, että oot päässy tollaseen tilanteeseen! <3 Sitä kohti iteki menen, askel kerrallaan. Oon jo nyt huomannu, että elämä on parempaa ja mukavempaa, ku on ruennu tykkään omasta kehosta ja huolehtimaan siitä.

      Poista