05 heinäkuuta, 2023

Julia Pöyhönen & Heidi Livingston: Fanni ja levoton liikeri

Monesko Fanni-kirja tää mulla olikaan jo luettuna? Oon näitä kyllä ahkerasti lukenu viime syksystä alkaen.


Kuten kuvasta voi päätellä, luin tän keväällä. 
En oo vaan jaksanu kirjottaa aiemmin tästä.
 

"Tunteet vaikuttavat ajatusten sävyyn ja sisältöön, minkä lisäksi ne ohjaavat toimintaa ja näkyvät ja tuntuvat koko kehossa. - - Tunteiden ensisijaisena tehtävänä on pitää meidät hengissä ja turvassa. Tunteet valmistavat kehon kohtaamaan vaaroja, auttavat reagoimaan nopeasti ja saavat ponnistelemaan tarpeiden tyydyttämiseksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi. Jokainen kokee tunteet yksilöllisesti."
Miten tää niin helposti unohtuu? Siis tunteiden perustarkotus. Sitä ei jotenkin ajattele yhtään ja pitää tunteita vaan pakollisena pahana suunnilleen. Kaipaan asennemuutosta tähän itselleni.

"On tärkeää oppia kuulostelemaan tunteitaan ja ymmärtämään kehon reaktioita, jotta osaa tunnistaa, mistä tunteesta kehon reaktiot kertovat ja milloin on syytä säädellä tunteen voimakkuutta ennen kuin reagoi tunteen ohjaamalla tavalla. - - Jokaisella tunteella on tärkeä viesti kerrottavanaan. Kun opimme tuntemaan itsemme ja omat reagointitapamme, opimme kuuntelemaan näitä viestejä ja käyttämään tunteita kompassina, joka ohjaa meitä oikeaan suuntaan kohti tavoitteitamme."
Tämä on mulla kyllä pahasti kesken. Välillä osaan ennakoida ja rauhoittaa itseä ennenku menee tunnemyräkäksi ja välillä en sitten millään tajua tehä sitä.

"Tunnesäätely tarkoitta kykyä säädellä tunteiden voimakkuutta ja kestoa. Tunnesäätelystä puhuttaessa on hyödyllistä erottaa toisistaan tunteet, ajatukset ja teot, sillä voimakkaita tunteita voi lieventää tekemällä ja ajattelemalla rauhoittavia asioita. Vaikka emme voi suoraan vaikuttaa kokemiimme tunteisiin, voimme vaikuttaa ajatuksiimme ja toimintaamme. Voimme tietoisesti opettella tunteita lieventäviä ja kehoa rauhoittavia toimintamalleja, kuten Ralf ystävineen kirjan tarinassa."
Olin huhti- ja toukokuussa tietoisuustaitokurssilla ja sielä opeteltiin tätä. Olin kolmen kohdan harjoitus, eli pysähtyä hetkeen ja käydä läpi, että mitä tuntemuksia on kehossa, mitä tunteita mulla on ja mitä ajatuksia mulla on. Tein myös ittelleni muistilapun, että minä en ole tunteeni, minä en ole ajatukseni. Että muistais sen ja oppis sen.

"Vireystila vaihtelee päivän aikana ali- ja ylivireyden välillä. Voimakkaassa alivireydessä on vaikea motivoida itseään toimimaan, kun taas voimakkaassa ylivireydessä toiminta on hallitsematonta."
Tää on kyllä totta. Alivireydessä oon lamaantunu ja mitään ei saa aikaan. Ylivireydessä taas touhottais kaiken aikaa.


Nää harjotukset oli aika kivoja!


Tää kirjasarja on kyllä hyvä! Tykkään saduista ja tykkään tieto-osiosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti