09 marraskuuta, 2018

Herkkyyden voima

Oman erityisherkkyyteni takia tartuin myös mielenkiinnosta Heli Heiskasen kirjaan Herkkyyden voima. Oman näköinen elämä on kuitenkin ainakin minulle tavoiteltava asia, vaikka osittain sellaista elänkin jo.




Itse olen sellainen erityisherkkä, joka eritysiherkkyystestistä saa melkein täydet pisteet. Sen kanssa elämiseen tarvitsee itsensä hyväksymistä ja opettelua. Opettelua siihen, että osaa rajata omaa kuormittumistaan ja että osaa ennen kaikkea levätä tarpeeksi. Minusta on ihanaa, että on syy sille, miksi koen niin voimakkaasti kaiken ja miksi väsyn niin herkästi. Pidän erityisherkkyyttä kuitenkin enemmän hyvänä kuin huonona asiana. Tällainen nyt satun olemaan ja sillä siisti. Opettelen kyllä asiaa edelleen, että osaisin esim. levätä tarpeeksi. Esim.nyt syksyn aikana minulla on ollut niin paljon menoja, että olen ihan uupunut sen takia. En ole saanut levättyä tarpeeksi. Tällä hetkellä lepo tarkoittaa minulle sitä, että viikossa on enemmän tyhjiä päiviä kalenterissa kuin päiviä, jolloin on jokin meno ja silloin saan levättyä tarpeeksi.

Kirjaa lukiessa sain monia oivalluksia. Kirjassa kun käsiteltiin suojakuoria ja itsetuntoa ja tunteiden käsittelytaitoa ja kaikkea herkkyyteen ja ennen kaikkea ihmisyyteen liittyviä asioita kuten stressiä. Uskon, että tästä kirjasta saisi paljon irti, vaikka ei olisi erityisherkkäkään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti