21 marraskuuta, 2019

Miksi nukumme

Tämä tietokirja oli mulle aika päräyttävä. Varsinkin, kun oon lapsesta asti kärsiny uniongelmista ja aikuisena on huolettanu se, että miten tää vaikuttaa terveyteen yms. 




Walker selittää hyvin kansantajuisesti kaikki nukkumiseen liittyvät asiat. Miksi nukumme, mitä se merkitsee meille, mitä siitä seuraa jos ei nukukaan jne. Esim. unesta ei sais ikinä karsia, koska vähäisempi nukkuminen heikentää ajattelukykyä ja työtehoa jne. Kirjan lopussa on myös hyvä kooste siitä, että mitä keinoja käyttää saadakseen paremmin unta ja miten ne vaikuttaa nukkumiseen parantavasti.

Mulle uutta tietoa oli se, että ihmisen unirytmi vaihtelee elämän aikana. Esim. teinillä on luontaisesti erilainen unirytmi kuin vaikka keski-ikäisellä. Ja että sitä on turha yrittää pakottaa teinillä erilaiseksi, koska se ei pakottamalla muutu. Uusi tieto mulle oli myös se, että kun sanotaan, ettei vanhana tarvi enää niin paljon unta, ni se ei ole totta. Vanhukset nukkuu vähemmän sen takia, että iän myötä unen saanti ja unessa pysyminen vaikeutuu. Unta he tarvivat edelleen yhtä paljon, kuin vaikka keski-ikäisenä. Yksi ärsyttävä uus tieto mulle oli se, että ku käytän lääkkeitä, että saan unettomuuskausiani katki, niin se lääkkeiden tuoma uni ei oo ollenkaan niin hyvää ja palauttavaa kuin se uni, jonka saa ilman lääkkeitä.

Kirja oli kyllä tosi hyvä. Tää pitää varmaan ostaa omaan hyllyynki, että voi palata näihin juttuihin uudelleen. 

2 kommenttia:

  1. Unettomuus on rasittavaa. Minulta vaihdettiin lääkitys kaksi vuotta sitten ja sen seurauksena oli kuukauden unettomuus, josta tietysti seurasi vaikka mitä. Jos en nuku, olen zombi. Viime kesänä uni palautui normaaliksi, josta olen superonnellinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se on. Ja vieläkö tietäis ja ymmärtäis, että miksi on uneton.

      Poista