19 maaliskuuta, 2022

Minna Canth- lukuhaaste 19.3.2022

 Yöpöydän kirjat- blogissa julkaistiin Minna Canth- lukuhaaste ja päätin tällä kertaa osallistua siihen, koska en ole lukenut koskaan aiemmin Minna Canthilta mitään.




Tässä kokoelmassa oli seitsemän novellia:
Laulaja
Lapsenpiika
Eräs Puijolla käynti
Epäluulo
Ompelija
"Vanha piika"
Kodista pois

Nää kaikki novellit oli jotenkin päräyttäviä. Jäivät kaihertaan mieltä, varsinkin Eräs Puijolla käynti ja Epäluulo, joiden loput olivat epämiellyttäviä. Toisaalta taas viimeinen novelli Kodista pois oli sillain hyvä, että päähenkilö piti puolensa ja teki niinkuin halusi, vaikka jättikin jälkeensä selvittämättömiä asioita. 

Kaikki novellit ottivat jotenkin kantaa. Näissä näkyi erittäin hyvin naisen asema ja jollain tasolla ne ovat verrattavissa nykyhetkeenkin, vaikka onneksi ei enää suoraan. Pidin myös siitä, että näissä on vanhahtavaa suomen kieltä. Tietenkin, koska nää on kirjoitettu 1800-luvun loppupuolella.

Pidän Canthin tyylistä ja nyt enää ihmettelen, että miksi en ole aiemmin lukenut häneltä mitään!?!? Oon kyllä jäänyt paitsi ilman häntä. Mulle on suositeltu mm. Agnesia ja se pitää kaivaa seuraavaksi Canthiksi mulle. Toivottavasti saan Canthin lukupitooni pian. Jos ei muuten niin viimeistään vuoden päästä tähän samaan haasteeseen.

6 kommenttia:

  1. Minäkään en ole tähän mennessä lukenut Canthilta mitään. Novellit kiinnostaisivat kyllä tällä hetkellä, joten näihin voisi tutustua. Huomasin blogista, että olen lukenut novelleja viimeksi kolme vuotta sitten, joten nyt pitäisi kyllä lukea taas niitäkin!

    VastaaPoista
  2. Tämä on varmasti kiinnostava, ja kaunis kansi! Minä olen lukenut (tai kuunnellut) Agneksen kokonaisena ja sitten Tuijan selkomukautuksena. Kyllä se hyvä on rinnastaessaan kahden erilaisen elämäntapaa.

    VastaaPoista
  3. Minä luin Kodista pois tehdyn näytelmäversion (Kotoa pois). Tykkäsin kovasti päähenkilöstä, joka ei suostunut vanhempien suunnittelemaan naimakauppaan vaan piti päänsä ja lähti opettajaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samasta päähenkilöstä iteki tykkäsin samasta syystä.

      Poista