22 toukokuuta, 2023

Julia Pöyhönen & Heidi Livingston: Fanni ja rento laiskiainen

Fanni-kirjasarjan lukeminen jatkuu. Nyt vuorossa stressin säätelyn ja rentoutumisen harjoitteleminen.




"Stressi on reaktio, joka valmistelee toimimaan. Voidaan puhua hyvästä stressistä ja vahingollisesta stressistä. Hyvä stressi auttaa keskittymään vaativaan tehtävään ja hoitamaan sen loppuun asti. Stressihormonitasot palautuvat normaaliksi pian suorituksen jälkeen. Vahingollista stressi on silloin, kun se pitkittyy. Elimistö pysyy stressitilassa suorituksen jälkeenkin, eikä keho pääse palautumaan stressistä edes levätessä tai lomilla. Tällainen tilanne voi syntyä, jos koemme, että mieltä vaaditaan enemmän  kuin mihin on voimavaroja. Stressireaktio voi pitkittyä esim. liian vaativan työtaakan tai liian hektisen arjen vuoksi." 
Mulla on ollut jo vuosia tuo pitkittynyt stressi päällä. Pikkuhiljaa oon ruennu saamaan keinoja tilanteen korjaamiseksi. Esimerkiksi oon nyt kaksi vuotta tehnyt joka päivä rentoutusharjoituksia ja oppinut siinä koko ajan paremmaksi. Vielä on kyllä paljon tekemistä sillä saralla, mutta pikkuhiljaa eteenpäin koko ajan. 

"Stressi vaikuttaa tunteisiin monella tavalla. Stressaantuneena olemme taipuvaisia kokemaan negatiivisa tunteita ja näkemään maailman synkkien silmälasien läpi. Tunteet syntyvät herkemmin ja tuntuvat voimakkaammin kuin rentoutuneena ja levänneenä."
Tää on totta. Mulla tää stressi on tehnyt sen, että oon ahdistunut ihan koko ajan, 24/7. Nyt vasta kun masennuslääkitys on saanut ahdistuksen vähenemään oon huomannu tän ahdistuksen määrän. En oo sitä aiemmin tajunnu, koska se on ollu vuosia/vuosikymmeniä mun normaali olo- ja tunnetila. Mikä on kyllä ihan karseaa. Ja tähän ei oo aiemmin puututtu.

Tässä kirjassa ei ollu mitään uutta tietoa, mutta tarina oli taas hyvä ja kuvitus ihanaa. Kertaus on opintojen äiti!

2 kommenttia:

  1. Tämä on todella söpön näköinen kirja.
    Hienoa, että olet löytänyt nuo rentoutusharjoitukset.

    VastaaPoista