28 elokuuta, 2024

#nottobereadtag

 Tein kesällä 2020 tän haasteen ja aattelin tehä sen nyt uudelleen. Kopsasin mun vanhat vastaukset mukaan ja laitan kursiivilla tämän hetken vastaukseni. Katsotaan, onko mitään muuttunut!

Kuvituksena vanhoja kuvia mun kynsiblogista.




1. Klassikko, jota et usko lukevasi
Kalevala
Tähän on pakko sanoa se. En usko, että tuun koskaan lukemaan sitä oikeaa eeposta. Koirien Kalevala kyllä uppoaa.

Pakko sanoa, että en vieläkään usko lukevani Kalevalaa koskaan. Silti Kalevala-aiheiset kirjat kiinnostaa mua paljonkin.


2. Kirja, joka ei sovi yhteen arvojesi kanssa
Raamattu
Se on mun arvojen vastainen kirja, koska sitä niin paljon käytetään alistamaan ja hyväksikäyttämään toisia ihmisiä ja eritoten naisia ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvia.

Tämäkään vastaus ei oo muuttunut miksikään.




3. Liian pitkä kirja
Öö. Tähän ei tuu mitään mieleen.

Pohdin, että lukisin Margaret Georgen Minä, Kleopatran. Mutta: siinä on 1063 sivua...


4. Kirja sellaisesta genrestä, jota et yleensä tykkää lukea
Zlata Filipovic: Zlatan päiväkirja
Mua ei sota pahemmin kiinnosta aiheena, varsinkaan jotku taistelujen kuvaukset.

Sota on kyllä pysyny epäkiinnostavana aiheena. Luvun alla kuitenkin:
Irja Virtanen: Kenttäharmaita naisia
Sota naisten silmin on hurjan paljon kiinnostavampaa kuin miesten taistelut.




5. Suosittu kirja, josta et ole kiinnostunut
Suzanne Collins: Nälkäpeli
Jotenkin tän kirjan juonen idea ei houkuttele mua yhtään väkivaltansa takia. Plääh.

Rebecca Yarros: Siivenisku
Tässä tämä asetelma yms on plääh.


6. Kirja, jota et lukenut tai tule lukemaan loppuun asti
Alan Bradley: Piiraan maku makea
Kirja ei vetänyt mukaansa ja mulla tökki pahasti tuo päähenkilö, kun se ei tuntunut yhtään uskottavalta hahmolta. Jäi kesken ennen ku 50 sivua olin lukenu.

Viimeksi kesken jääny on Linda Rodriquez McRobbien Huonosti käyttäytyvät naiset. Ei vaan lähteny, vaikka aihe onkin kiinnostava.




7. Kirja, jonka toivoisit jättäneesi lukematta
Nora Roberts: Puhelintyttömurhat
Hänen eka kirjansa. Perkele ku menin lukemaan uudelleen ja oli niin paska toisella lukukerralla. :D

Ööh. Nyt ei tuu mitään mieleen. Eli olen siis oppinut jättään kirjat kesken, jos ei pysty.


8. Kirja, joka on ollut lukulistallasi/hyllyssäsi vuosia, mutta jota et ole vieläkään lukenut
Megan Jayne Crabbe: Body Positive Power
Ostin ja aloitin sillon ku se ilmesty. Kielitaito ei sillon riittäny ja kirja jäi kesken jo alkumetreillä. Nyt vois yrittää uudelleen!

Heh, sama kirja on edelleen lukematta! Ja pari muutakin...




Semmosta! Hauskaa tehdä uudelleen näitä haasteita.

6 kommenttia:

  1. Tämänhän voiskin tehdä aina tietyin väliajoin - hyvä idea!

    Kivaa kynsitaidetta. Oranssit kynnet on suosikkini.

    VastaaPoista
  2. Onpa hauskat kynsikuvat. Oletko itse tehnyt nuo kynnet?
    Meidän alaluokilla oli kirjoja luokassa mm. Kalevala ja Kanteletar, joita sain lukea sillä aikaa, kun muut opettelivat lukemaan ja kirjoittamaan. Osasin nimittäin jo lukea ja kirjoittaa kaunokirjoitusta, kun menin kouluun. Ja se Raamattukin tuli luettua jo 12-vuotiaana. Aika monet kirjat ja elokuvat ovat ottaneet sen tapahtumista mallia. Tiesitkö muuten, että Raamattu koostuu 66 kirjasta, eli se on kokoelma eri kirjoista.
    Hauskaa, että et pitänyt Flaviasta, kun minä taas olen lukenut koko sarjan. Nälkäpeli -sarja on jäänyt lukematta, samoin Body Positive Power jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ite oon tehny nuo kynnet! Rakastin kynsien lakkaamista ja koristelua. Astma vaan lopetti sen, ku kynsilakkojen haju on niin voimakas, että henki meni aina ahtaalle siitä.

      Tiesin Raamatusta ton.

      Määki osasin lukea kouluun mennessä. Me saatiin sitten muita tehtäviä siksi aikaa, ku muut opetteli lukemaan. Meitä tais olla 3 meijän luokalla, jotka osas lukea kouluun mennessä ja loput 27 opetteli sitä. :D

      Poista
  3. Kiva haaste, vastaanpas tähän!

    VastaaPoista