29 elokuuta, 2024

Sara Kokkonen: Rasavillejä ja romantikkoja - rakkaat suomalaiset tyttökirjat

 Tyttökirjat kiinnostaa vaan enämpi ja enämpi mua. Siksipä halusin lukea Sara Kokkosen kirjan suomalaisista tyttökirjoista.


Kirjassa esitellään seuraavat kirjailijat:
Anni Swan
Mary Marck eli Kersti Bergroth
Helga Nuorpuu
Rebekka Räsänen
Anni Polva
Marjatta Kurenniemi
Rauha S. Virtanen
Merja Otava
Merja Jalo
Tuija Lehtinen

Oli ihan hauskaa huomata, että oon lukenut kaikkia paitsi Nuorpuuta ja Otavaa. Ajattelin lukea myös heiltä jotain nyt, kun oon niin tykästynyt lukemaan tyttökirjoja. Nuorpuun Ruusulan tytöt vaikuttaa kiinnostavalta luettavalta ja Otavalta tietysti Priska.

Anni Swanin nuortenkirjasarja, joihin kuuluu Iris Rukka ja muut on tullu luettua joskus ala-asteella ekan kerran. Samaten Mary Marckin Eeva- kirjat. Rebekka Räsäsen Juoniemi-kirjat oon lukenu ehkä yläasteella tai lukiossa. Anni Polvan Tiina-kirjat ja Marjatta Kurenniemen Onnelit ja Annelit oon lukenu ala-asteella. Rauha S. Virtasen ja Tuija Lehtisen kirjoja aloin lukea yläasteella. Merja Jalon heppakirjat oon lukenu ala- ja yläasteen aikana. Kaikista näistä on jäänyt jonkinlainen muistijälki.

Tyttökirjat on tärkeitä, että tytötkin näkee heidän pystyvän monenlaiseen. Myös seikkailuihin! Hassusti tahtoo poikakirjat olla pelkkää seikkailua ja sehän nyt ei ole oikein realistista elämää. Ei elämä ole koko ajan seikkailua. Joskus vaan. Onneksi nykyään tyttökirjat ja poikakirjat taitaa olla jo paljon realistisempia siinä mielessä, ettei ne oon niin erilaisia verrattuna toisiinsa ku aiemmin.

Ootko lukenu näitä kirjailijoita? Kiinnostaako tyttökirjat?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti