10 heinäkuuta, 2019

Fat Is a Feminist Issue

Tän kirjan lukemisen kans kävi vähän hassusti. Aloitin alkuvuodesta lukemaan tätä. Kirja oli mukana Helsingin reissullakin ja sillä reissulla raukka sai junassa juomat päälleen. Kääks, ku ei ole mun oma kirja edes! No, sitten tuli muuttoa ja muuta ja kirja jäi kesken. Sitten päätin, että perkeles, kyllähän minä tän saan luettua. No, aloitin kirjan alusta ja luin sen sitten alle viikossa kokonaan. Ja mikä kirja tää onkaan!




Minulle kirjan tärkeintä antia olivat luvut mitä lihavuus tarkoittaa pakonomaisesti syövälle ja mitä laihuus tarkoittaa pakonomaisesti syövälle. Ne pisti miettimään! Omien vakavien traumojeni takia itse olen lihava ja en uskalla olla laiha, koska koen laihuuden olevan vakava uhka mun turvallisuudelle. Kirjassa avattiin juuri näitä asioita, sekä käytiin läpi myös nälän merkitystä ja miten auttaa itseään, sekä myös anoreksiaa ja lääketieteellistä näkökulmaa.

Pelottavaa kirjassa oli esimerkiksi maininta siitä, että lihavuuden pelon takia monet äidit eivät anna tyttövauvoilleen tarpeeksi ruokaa sen takia, etteivät nämä vain lihoisi. Vauvat lihoisi!! Alko kuulkaa ankarasti ahdistaa tämä maailma, jossa vain laihuus on jotain. Me kaikki kärsitään siitä, myös ne ihmiset, jotka ovat luonnostaan laihoja. Ja kuka tässä voittaa? No ne yhtiöt, jotka käärii voittoja laihdutustuotteillaan ja jotka saavat kaikki naiset epävarmoiksi omasta arvostaan.

Kirja oli myös lohdullinen. Minä voin auttaa itseäni ja päästää tasapainoon kehoni kanssa. Seuraavat kohdat löytyi kirjan self-help- luvusta ja aion itse niitten avulla rueta parantamaan omaa kehosuhdettani.

1. Peilityöskentely. Hommaa kokovartalopeili ja päivittäin katso itseäsi peilistä ja tule täysin tutuksi oman kroppasi kanssa sellaisena kuin se on.
2. Pukeutuminen juuri niinkuin halut. Pukeudu jo nyt niihin väreihin/kuoseihin/kankaisiin/mitä ikinä, eläkä odota että sitten kun olen tarpeeksi laiha tai sitten kun olen tarpeeksi jotain.
3. Ruoan jättäminen lautaselle. Opettele syömään niin, että täyteen tullessasi jätät ruokaa lautasellesi, etkä ahda kaikkea väkisin itseesi. Vaihtoehtoisesti voi myös ottaa lisää ruokaa, jos vielä jää vähän nälkä.
4. Ajatustyöskentely. Esim. fantasia omasta kodista ruokakauppana, että mitä ajatuksia ja tunteita ruokiin liittyy, kun koti onkin täynnä ruokaa, eikä mikään ole lukkojen takana ja kiellettyä ja miten suhtaudut siihen ja sitä sitten työstää.

Sanonpa vielä huh huh tälle kirjalle! Pisti miettimään ja paljon. 

Todella iso suositus tälle kirjalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti