07 maaliskuuta, 2023

Sirpa Kyyrönen: Nimesi on Marjatta

Luin toisenkin Sirpa Kyyrösen runokirjan! Täytyy sanoa, että oon tykästynyt Kyyrösen runoihin. Niissä on niin paljon kerroksia, että niitä on ilo lukea ja pohtia ja nautiskella. Nimesi on Marjatta oli myös päräyttävä. Parempaa sanaa en keksinyt kuvaamaan lukukokemustani.




Tän kokoelman koskettavin runo:

Minä riisun sinut
riisun riisan, rubiinit ja ruusukivet
briljantit smaragdit riisun helmet ja hopean,
riisun sinusta pyhittäjä Arsenin, matkan
Athosvuorelta Laatokalle, Konevitsasta evakkoon, Novgorodiin,
Heinävedellä riisun kultakudokset ja päälaelta tähden,
riisun sinusta kirkastetun
valoa säteilevan ruumiin
Riisun lapsen käsivarreltasi, kyyhkysen lapsen kädestä,
kapean nenän ja sydänkaaret kulmaluiltasi riisun
surun ja luopuvan lempeyden
silmistä silmien alta
häpeän ja mykkyyden ja
varjot ja valon varjon, minä riisun
lapsen kasvot kuin peilin, piirteesi
riisun kasvosi
Riisun sinusta sakraalit ja määräykset
Sädekehät, sinisen maforin ja olkapäille taivutetun valkean liinan,
pujotan punaruutuisen ihokkaan hartioittesi yli
Minä riisun minussa heräävän
liikutuksen kun minä katson sinua
Minä riisun sinua kunnes tähän puhkeaa koskettaminen
Kunnes minä olen paljas

4 kommenttia: