10 huhtikuuta, 2023

Kirjalliset aakkoset

Millainen minä olen lukijana, kirjojen ja lukemisen maailmassa paljon aikaa viettävänä ihmisenä? Päätin tutkia asiaa aakkosten kautta ja jokaisen aakkosen kohdalle kirjottaa kirjoihin ja minuun liittyvää asiaa.


Kirja mun ekalta bloggausvuodelta. 
Muistan, että tykkäsin tästä tosi paljon. 
Vois kyllä lukea ihan uudelleen!


Auer Ilkka. Yks mun lempikirjailijoista.

B Blogi, mun lukupäiväkirja, suuri ilo elämässä, harrastus.

C Classics eli klassikot. Niissä on taklattavaa, koska ovat monesti pelottavia ja jotenkin luotaan työntäviä.

Dekkarit on mun aivot narikkaan- kirjoja ja rentouttavaa luettavaa. Dekkarit on ihanaa chick litiä mulle!


Annalan Värityskirja on jäänyt vahvasti mieleen.
Tää toiselta bloggausvuodeltani.


Elämä ilman kirjoja ja lukemista ei oo mulle elämää.

F Fantasiakirjoista oon ruennu aikuisena tykkään enemmän ja enemmän ja spefi-lukupiiri on tuonu niitä mun elämään paljon.

G Gay, Roxane Gay ja hänen kirjansa Hunger jätti minuun lähtemättömän jäljen.

Haasteet, eli tässä tapauksessa lukuhaasteet ja eritoten lukumaratonit on mun mieleen.



Auerkin mukaan kuviin. Kolmannelta bloggausvuodelta.


Intohimo, sitä lukeminen mulle on.

Jatko-osat. Tykkään lukea sarjoja ja trilogioita.

Kirjasto. Mun ekat muistot kirjastoista on alle kouluikäsenä: Oulun pääkirjastosta ja Myllyojan sivukirjastosta. Oon ollu jotain 4-6-vuotias. Ilman kirjastoja lukeminen on ois mulle tosi hankalaa.

Lukeminen eri kielillä. Haluan pystyä lukemaan kirjoja kaikilla osaamillani kielillä. Pystyn jo suomen lisäksi lukemaan englanniksi. Ruotsiksi menee jotenkuten. Saksa odottaa treenaamisen aloittamista.


Neljänneltä bloggausvuodelta muistona tämä.


Montgomeryn Runotytöt ja Anna-kirjat oli suuria suosikkejani lapsena. Myös aikuisena pidän edelleen hänen kirjoistaan.

Nuortenkirjat ja ya-kirjat uppoaa nyt melkein keski-ikäisenä, luultavasti myös vanhana. Ihanaa, että oon löytäny ne taas!

Outi Menna ja muut kääntäjät ovat iso juttu, koska muuten lukisi paljon vähemmän ulkomaisia kirjoja.

Pieni sininen veturi (vai sittenkin juna?) oli se kirja, josta opin lukemaan 5-vuotiaana.


Viides bloggausvuosi ja Putinin trollit.


Qiu Xiaolong, kiinalainen dekkaristi. Hänen ihana Chen Cao- sarja on mun ja Elegian lukupiirissä luennassa.

Runot. Runoja aloin kirjoittamaan 8-vuotiaana. Runoja oon myös lukenu lapsesta asti.

Saima Harmaja for ever. Suosikkirunoilijoitani.

Tietokirjoista oon viime vuosina ruennu tykkäämään ihmeen paljon.


Kuudes bloggausvuosi. Tää oli niin hyvä!


Uusia jaksoja odottelen aina kuuntelemistani kirjapodcasteista.

Vuosikoosteet. Tykkään niiden tekemisestä tänne blogiin.

Francois Walthery ja Mie Washio ovat esimerkkejä sarjakuvataiteilijoista, joita oon lukenut.

Xiaolu Guo ja muut aasialaiset/aasialaistaustaiset kirjailijat kiinnostaa mua tosi paljon.


Bloggausvuosi 7! Ja Åsa Larssonilta viimein tuli jatkoa tähän sarjaan!


Yöllä lukeminen. Jos en saa unta tai uni loppuu kesken yön, menen olohuoneen sohvalle lukemaan siihen asti, että alkaa taas väsyttään.

Zimbabwelaiset (esim. Petina Gappah) ja muista Afrikan maista olevat kirjailijat kiinnostavat paljon.

Å Åsa Larsson on mun ekoja isompia dekkaristi-ihastuksia.

Ä Äänikirjojen maailmaan en oo vieläkään mennyt. Ei mulla oo aikaa niille lukemiselta ja podcastien ja musiikin kuuntelulta.

Ö Ö-mapissa lukemisen suhteen mulla on raakaa väkivaltaa yksityiskohtaisesti kuvaavat kirjat sekä uskonnolliset/hengelliset kirjat. Ne ei kiinnosta yhtään aiheuttamansa ahdistuksen takia.


Kahdeksannelta eli käynnissä olevalta bloggausvuodelta tää ihana Finlandia-voittaja.


Semmosta! Oli hauskaa ja haastavaa miettiä näitä.

4 kommenttia:

  1. Kiva idea. Itsekin luen usein yöllä, jos en saa unta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yöllä lukemisessa on oma taikansa, ku maailma ympärillä on niin hiljainen.

      Poista
  2. Minulla on tuo sama juttu, että jos herään yöllä, eikä uni jatku, menen sohvalle lukemaan. Nykyisin, kun meillä on koiranpentu, olen ollut tosi väsynyt ja nukkunut aina kun mahdollista.
    Hyviä kirjoja, varsinkin noissa kuvissa. Olen lukenut kuvien kirjat, paitsi Auerin kirjat. Åsa Larssonin sarja oli aivan mahtava.

    VastaaPoista