01 huhtikuuta, 2023

Maaliskuun kooste

Maaliskuu on näyttänyt valovoimaisuutensa niin monessa asiassa! Mun mielialalääkettä nostettiin ja mun vointi on parantunu ja energia lisääntyny. Ihanaa! Enää mun aika ei kulu niin paljon semmoseen haahuiluun, ku ei vaan jaksa. Samaten muutaman mun fyysisen sairauden lääkityksien annoksia muutettiin ja senki ansiosta mun vointi on parantunu ja jaksan taas lähtä lenkille. Niin ihanaa! Mun pää on niin kaivannu kävelylenkkejä ja liikuntaa ylipäätään! Ja sitä, että pääkin jaksaa asioita. Harmi ku väsymys ei oo vielä kadonnu minnekään.

Tää kaikki voinnin parantuminen näkyy nyt sitten mun luettujen ja katsottujen määrässä. Postauksiaki oon tehny ja ajastanu ison kasan. 


Alkukuusta mun ja puolisoni parisuhde tuli 10-vuotiaaksi ja saatiin lahjaksi kaks pehmoa.


Luetut: 27

David Mitchell: Pilvikartasto
Minna Salami: Aistien viisaus
Holly Jackson: Kiltin tytön murhaopas
Iida Rauma: Hävitys
Eeva Tenhunen: Nuku hyvin, Punahilkka
Liu Cixin: Pallosalama
Kei Sanbe: Poissa - Erased 7
Kei Sanbe: Poissa - Erased 8
Kei Sanbe: Poissa - Erased 9
Helvi Hämäläinen: Sukupolveni unta
Marianne Kulmala & Yasu Madmoune: Tuttu tunne - tunneopas
Shuichi Tsunoda: Azuki - valloittava kääpiösiili
Linda Bondestam: Elämäni pohjalla - yksinäisen aksolotlin tarina
Sonja Hellman: Naiset ilman maata
Aija Andersson: Eutanasia
Tuomas Aitonurmi: Ruumiin ylittävä ääni
Oona Pohjolainen & Adile Sevimli: Kärsimyskukkauuteaddiktio
Riikka Pulkkinen: Iiris Lempivaaran levoton ja painava sydän
Lilja Kangas: Tahdon elää
Janne Ahjopalo & Olga Palo: Rakastan ihmistä - keskusteluja biseksuaalisuudesta
Eve Kulmala: Hauskan tytön käsikirja
Nelli Ruotsalainen: Täällä en pyydä enää anteeksi
Lola Odusoga & Saara Obele: Lolan suuri salaisuus
Amanda Gorman: Kukkula jolle kiipeämme
Marjatta Tiirola: Orvon tytön koti-ikävä
Leena Krohn: Auringon lapsia
Emmi Nieminen: Menimme kaikki huoneisiimme


Hiihtolomaviikolla kävin Dinosauria-näyttelyssä puolisoni, kummilapseni, ystäväni ja hänen tyttärensä kanssa. Meillä viidellä oli tosi kivaa! Hauska sekin, että kummilapseni ja ystäväni lapsi ovat sukulaisia keskenään.


Katsotut: 17


Elokuvat: 8

Miss Marple: Blue Geranium
2010, 1h27min

Miss Marple: The mirror crack'd from side to side
2010, 1h28min

Miss Marple: A Caribbean mystery
2014, 1h29min

Miss Marple: Greenshaw's Folly
2014, 1h29min

Saapasjalkakissa
2011, 1h30min

Hercule Poirot: The big four
2014, 1h27min

Hercule Poirot: Dead man's folly
2014, 1h29min

Aurora
2019, 1h46min



Jokisuiston jäällä menny jäneksiä. Näin puolikuusta.


Sarjat: 9

Hautalehto: Kylmä syli
Suomi, 2021
1. kausi (8 jaksoa)

Atlantin yli
Suomi, 2022
3. kausi (8 jaksoa)

Happy Valley
Iso-Britannia, 2014
1. kausi (6 jaksoa)

Grand Designs Ruotsi
Ruotsi, 2021
2. kausi (6 jaksoa)

Grand Designs Uusi-Seelanti
Uusi-Seelanti, 2019
5. kausi (8 jaksoa)

Anna a lopussa
Kanada, 2020
3. kausi (10 jaksoa)

Kaaoksen kesyttäjät
Suomi, 2022
1. kausi (10 jaksoa)

Hudson & Rex
Kanada, 2022
4. kausi (16 jaksoa)

Hiljainen todistaja
Iso-Britannia, 2022
25. kausi (6 jaksoa)


Pohdintaa reality- sarjoista:

Oon aina ajatellu, että en tykkää kattoa realityä. Reality on mun päässä Big Brotheria, Love Islandia, Maajussille morsianta, Suurta seikkailua ja vastaavaa. Ne ei oo koskaan uponnu muhun. Kuitenkin ku kattoo tota mun listaa, ni onhan tossa realityä: Atlantin yli, Grand Designs ja Kaaoksen kesyttäjät on myös sitä. Katon Vain elämää, Elämäni biisiä. Huippujengistäki tykkäsin, siitä suomalaisten vuorikiipeilyrealitystä. Elossa 24h on yks ihanimpia realitysarjoja! Tykkään myös esim. Mitä mietit, Ronja Salmi?- tyyppisistä realityistä. Lisäksi katon myös luonto-ohjelmia, esim. Metsien kätkemä on parhaillaan uusintakatsonnassa. Digiboxilla oottaa mm. Antarktinen retkikunta, Hotelli Kash King, Adampourin perhe, Van Life kattomistaan. Kuhan tässä kerkiää! 

Nyt ymmärrän, että mua ei selkeästi kiinnosta realityt, joissa kilpaillaan jostakin ja samalla yleensä kampitetaan jotenkin kanssakilpailijoita. Tykkään tällaisista hyvän mielen reality-sarjoista, joissa ei oo kilpailuista tietoakaan. Tai jos kilpaillaan, ni mitellään ainoastaan ittensä kanssa. Paitsi, tykkään kuitenkin Lego Masters Suomesta, vaikka siinäkin kilpaillaan. Poikkeus joka vahvistaa säännön? Vai onko se tuo aihe, että rakennetaan legoilla hienoja asioita ja hyvässä hengessä?

Mites te? Katotteko realityä ja jos ni millasesta realitystä tykkäät?

Ps: Anna a lopussa on yks ihanimpia sarjoja, joita oon ikinä kattonu. En meinannu raskia kattoo sitä loppuun, ku sitte oisin kattonu sen loppuun. No, nyt se on katottu ja rakastan tota sarjaa ihan valtavasti.

Pps: Hiljaista todistajaa oon tosiaan kattonu 25 kautta. Odotan seuraavaa kautta! Se on tulossa imdb:n mukaan.


On niin kevättä ilmassa ja mahtavat kelit! Loppukuuta kohti vaan parantunu.


Haasteet: 1


Unohdin Minna Canth- lukuhaasteen täysin. 😕


Muuta:

oululaisten kirjabloggaajien tapaaminen

Oli niin mukavaa tavata muita bloggaajia, jutella kirjoista jne. 



Maaliskuu oli mulle hyvä kuukausi! Miten teille?

2 kommenttia: