27 huhtikuuta, 2023

Kaksi runokirjaa: Ruotsalainen ja Erämaja

Tämä vuosi tuntuu olevan mulla runojen vuosi. Oon lukenu melkosen monta runokirjaa ja kirjahyllyssä niitä oottaa vielä monta lisää.




 Nelli Ruotsalainen: Täällä en pyydä enää anteeksi

"miehet on tottuneet
määrittelemään mikä on taidetta
vartoi niiden reviiriä
kielioppisäännöillä
niiden näköalattomuus
tuntuu lähinnä ikävältä
raiskausrunot ei ehkä mahdu
niiden antologiaan
mutta mä kutsun
kaikki mun kaverit mukaan
kirjoitan mun runot puhekielellä
kerään kuukausien kivut
painan omakustanteen verellä"

Nää oli tosiaan anteeksipyytelemättömiä runoja. Välillä nauratti, välillä ärsytti, monessa kohtaa pystyi samaistumaan paljon. Diggailen. Tahdon lukea lisää Ruotsalaisen runoja!



Anja Erämaja: Olen nyt täällä metsässä 

"Kyllä olisin halunnut heilahtaa männystä mäntyyn minäkin.
Sellaisen kiepin tehdä että ei jalkoja tuntisi.
Olisin halunnut tietää millaista se sitten olisi edes vartti
vartissakin ehtii tehdä muistiinpanoja.

Olisin halunnut heittäytyä valjaiden varaan kuin lapsi
huomaan köydet ja kettingit pitävät ote pitää
männyt kaarnahaarniskoissaan isät ja äidit.
Katsokaa nyt tätäkin pinsettiotetta ei kaukaa niin erota.

Ette te sitten työelämässä ole tähän aikaan voitte kiipeillä
kivuta arjen yläpuolelle horisontissa mitä näkyy.
Niin olisin halunnut heilahtaa kuin gibboni vähän tuulettua.
Mutta talvi tulee ja pakastin on tyhjä siis näkemiin."


"Ja jos minä johonkin uskon niin mustikkaan, jos minä jossain olen vilpitön
niin mustikkametsässä, jos minulta sielu löytyy, se on sininen ja pyöreä."


Erämajan runot oli aika mustikkaisia, mutta tykkäsin näistä kovasti. Joki näiden rytmissä ja sanankäänteissä kiehtoo minua. Valloittava runokirja! Janoan lukea lisää Erämajan runoja!

4 kommenttia:

  1. Minä en päässyt Erämajan teoksessa puusta pitkään. Putosin jo alkumetreillä ihan kärryiltä. :D Ehkä joskus kokeilen uudelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus on hauskaa lukea, vaikkei runoja ymmärtäiskään. :D

      Poista
  2. Kiinnostavia runoja kyllä nämä! Runoja on kiva lukea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rakastan runoja. Ne vaan jostain syystä tahtoo jäädä aina lukemisissani liian vähälle.

      Poista