06 tammikuuta, 2020

Mieleenjääneet luetut ja pieni kooste vuodesta 2019

Taas on tämän mun vuoden koontipostauksen aika! Vuonna 2019 oon lukenu todella paljon mieleen painuneita ja hyviä kirjoja.


Nämä luetut kirjat ovat jääneet mun mieleen viime vuodelta:



Siiri Enoranta: Surunhauras, lasinterävä

Tää oli niin kaunis tarina, sanat solju ja soi.




Eka Murakamini. Kirja iski minuun.



Elina Hirvonen: Kun aika loppuu

Tää oli vaikuttava tarina. Wow.



Ilkka Auer: Domowik

Löysin itselleni sopivaa kauhukirjallisuutta! Jippii!




Taianomainen tarina.



Jennifer Mathieu: Näpit irti!

Tää oli voimauttava kirja! Niin tylsä kuin tuo sana onkin.



Vilja-Tuulia Huotarinen: Heistä tuli taiteilijoita

Kieli oli niin kaunista ja tarinat mielenkiintoisia.





Feminismiä selkeyttävä kirja.



Maria Ohisalo&Arno Kotro: Sinua on petetty

Feminismiä lisää vähän eri tyylillä.



Ritva Ylönen: Saima Harmaja - Sydänten runoilija

Koska Saima Harmaja on mun lempirunoilija ollu lapsesta asti. Tän elämänkerran avulla pääsin lähemmäs Harmajaa ja hänen runojaan.




Nina Brochmann & Ellen Støkken Dahl: Vau, mikä vagina!

Tietokirja, jonka olisin tarvinut jo teininä. Sain uutta tietoa kropastani näin yli 30-vuotiaana.




Päräytti ja antoi ymmärrystä oman nukkumisen suhteen.



Astrid Swan: Viimeinen kirjani

Kirjan kieli oli niin kaunista, että se jäi soimaan mieleen vielä lukemisen jälkeenkin.




Tästä kirjasta sain niin paljon lisää ymmärrystä itteeni kohtaan.



Nina Hemmingsson: Minä olen sinun tyttöystäväsi nyt

Tää sarjakuva kolahti juttujensa puolesta.



Kukka Ranta&Jaana Kanninen: Vastatuuleen

Vaikuttava kirja. Näyttää selkeästi suomalaisten tiedon puutteen asiasta.



Kazuo Ishiguro: Haudattu jättiläinen

Tää tarina oli niin kaunis ja monimerkityksellinen.


Sellaisia kirjoja viime vuodelta jäi mieleen! Ootko lukenu jonku noista?


Luin vuoden 2019 aikana 201 kirjaa. Jaottelin ne seuraavasti, mutta monilla kirjoilla on päällekkäisiä kategorioita. Laitoin kunkin siihen mun mielestä selkeimpään laatikkoon.

90 sarjakuvaa (genret laidasta laitaan)
19 dekkaria
11 fantasiakirjaa
11 genretöntä kirjaa
10 feminismiin liittyvää kirjaa
8 tietokirjaa
7 runokirjaa
6 lastenkirjaa
6 elämäkertaa
6 psykologiaan liittyvää kirjaa
4 scifikirjaa
4 rakkauskirjaa
3 kauhukirjaa
3 historiallista kirjaa
3 nuortenkirjaa (suurin osa meni fantasiaan)
2 politiikkaan liittyvää kirjaa
2 self help- kirjaa
1 kehopositiivisuuskirja
1 huumorikirja
1 filosofinen kirja
1 matkakirja
1 novellikokoelma
1 esseekokoelma

Näistä kirjoista luin:
3 ruotsiksi
13 englanniksi
185 suomeksi

Sellainen oli mun lukuvuosi!

4 kommenttia:

  1. Hieno lukuvuosi, onnittelut :)
    Tuo Vastatuuleen tekisi mieli lukea, kun lähisukuun kuuluu saamelaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tää oli kyllä aikamoinen lukuvuosi.

      Lue ihmeessä tuo Vastatuuleen. Se on aikamoinen kirja.

      Poista
  2. Näistä olen lukenut vain tuon Murakamin kirjan ja pidin siitä! Elina Hirvosen romaani Kun aika loppuu on muuten minulla jopa omassa hyllyssäni, mutta en ole sitä vieläkään lukenut. Pitääkin ottaa se lukuun asap!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nonni! Alahan lukea sitä. :D Se on kyllä lukemisen arvoinen.

      Poista